❱ Bruksizm nedir ve nelere sebep olur?

Bruksizm özellikle uyku sırasında dişlerin gıcırdatılması ve sıkıştırılmasıdır. Dişlerdeki dizilim bozuklukları ve stresin ana sebeplerinden olduğu bruksizm, her yaştan hastada görülebilir. Bruksizm sonucunda dişlerde aşınma, kırılma, hassasiyetin yanı sıra diş eti çekilmesi, dişlerde sallanma ve çene ağrıları görülür.

❱ Bruksizm tedavi edilebilir mi?

Bruksizm tedavisi için, doktorunuza danışmalısınız. Doktorunuz ile karar vererek, bruksizmin dişlerinize zarar vermesini önlemek için, dişlerinize yerleştirebileceğiniz silikon plaklar kullanabilirsiniz. Diş hekiminizin hassas ölçümleme sistemleri ile dişleriniz için elde edeceği silikon plaklar, diş gıcırdatmasının yoğun olduğu uyku sırasında kullanılarak diş minenizin korunmasını sağlar. Böylece çok daha rahat uykular elde edebilir ve uyku sırasında dişlerinizin de sizin kadar rahat olmasını sağlayabilirsiniz.

❱ Çene hastalıkları nedir, nasıl ortaya çıkar?

Çenemiz, alt ve üst çene olarak iki bölümden oluşur. Temporomandibuler adlı çene eklemleri, zaman zaman çeşitli sebeplerle hastalara rahatsızlık verecek problemler yaşatabilir. Çene eklemlerinden kaynaklı hastalıklarda uzman tedavi önemlidir. Çene hastalıkları önce hafif belirtiler ile kendini gösterir. Ortaya çıkabilecek semptomlar şöyle sıralanabilir: Çeneden gelen tıkırtı ve benzeri sesler
Ağız açıp kapatmada zorluk yaşama
-Çene ağrısı
-Baş ağrısı
-Boyun ve kulağa vuran ağrı
-Isırmada zorluk yaşama

• ❱ Çene eklemi rahatsızlıklarının nedenleri nelerdir?

Çene eklemine sebep olan etkenler 3’e ayrılabilir.

-Diş hekimi tedavileri: Yanlış yapılan diş çekimleri, dolgular ve kanal tedavileri,
    -20 yaş dişine yapılan müdahalede ağzın zorlanması,
    -Ortodontik tedaviler sonrası.

-Yanlış alışkanlıklar ve dış etkenler:
    -Sert gıdalar tüketme alışkanlığı
    -Tırnak yeme alışkanlığı
    -Sürekli ağzın aynı tarafı ile çiğneme
    -Kaza veya darbe sonucu yaşanan travmalar
    -Çok fazla sakız çiğneme
    -Kambur durmak
    -Uzun süre sert rüzgarda kalmak

-Stres:
    Stres, vücuttaki kasların kasılmasına yol açar. Çene kasları da yoğun stres altındaki kişilerde fazlasıyla zorlanır ve bruksizme sebep olabilir. Bu da çene eklemlerinin aşırı zorlanmasına yol açarak eklem rahatsızlıklarına sebep olur.

• ❱ Çene hastalıklarını neden ihmal etmemeliyim?

Çene eklemi rahatsızlıklarına müdahale edilmezse, semptomlar ilerleme gösterir. Migren benzeri ağrılar ve duyma kaybı gibi sonuçlar sıklıkla ortaya çıkar ve kişinin yaşam kalitesini düşürür. İleri düzeyde çene hastalıklarında çenenin çıkması görülebilir. Çene yerinden çıktığında, eklem yerlerinden yerine oturtulabilir ancak ilerleyen vakalarda bu durum sıklaşarak oldukça ağrılı bir süreç yaşanmasına sebep olur.

• ❱ Çene hastalıklarının tedavi süreci nasıldır?

Doktorunuzun uygun gördüğü takdirde, edavinin devamı için ortodonti müdahalelerine başlayabilirsiniz. Çene eklemi rahatsızlıklarına sebep olan diş gıcırdatma, tırnak yeme gibi durumların ortadan kaldırılması için doktorunuz psikolojik terapiye başlamanızı önerebilir. Sert gıdalar tüketme, aşırı sakız çiğneme gibi alışkanlıklarınız varsa tedaviden sonra bu alışkanlıkları düzenlemeye dikkat etmelisiniz.

• ❱ Eklem spliti nasıl kullanılır?

Doktorunuz, bu durumun altında yatan sebeplere eğilecek ve mevcut durumu tedavi edecek çözümleri uygulayacaktır. Örneğin; bruksizmden kaynaklanan çene eklemi rahatsızlığınız varsa, bruksizme sebep olan sebeplerin ortadan kaldırılmasının yanı sıra çene ekleminiz için uygun tedavi de başlayacaktır.
    Bunun için hastanın çiğneme alışkanlıklarının düzenlenmesi, psikolojik etkenlerin ortadan kaldırılması, ilaç ve splint tedavisi, fizik tedavi ve egzersizler uygulanır. İleri durumlarda cerrahiden de faydalanabilirsiniz.

• ❱ Süreç sırasında dikkat etmem gereken noktalar var mıdır?

• ❱ Tedaviden sonraki süreçte ne olacak?